בימים ההם בזמן הזה: חשיפת שדיים ומרד נשי במסורת היהודית

הצעירה שחשפה את שדיה בהפגנה למול הכנסת סבלה מביקורת ציבורית בגין ביזוי סמל המדינה. אבל לחשיפת החזה כביטוי למחאה נשית יש תקדימים במסורת היהודית, ובזכותם אנחנו פה. סיפורה של בת הכהן הגדול מתתיהו, ושל כולנו.
Reading Time: 2 minutes

מאת: אביטל דוידוביץ' אשד

ביום שלישי בהפגנת המחאה מול הכנסת עלתה מפגינה צעירה על פסל מנורת הקנים וחשפה את שדיה. השילוב של שדיים חשופים וסמל המדינה עורר את זעמם של רבים שקבלו על ביזוי הסמל הלאומי. אבי דיכטר, מירי רגב ואחרים מיהרו לצייץ ולהתריע על חילול הקודש והרשתות החברתיות כדרכן מיהרו לשכפל את הזעזוע.

למעשה חשיפת השדיים כאות למחאה נשית על אלימות ודיכוי יש היסטוריה אקטיביסטית ארוכה ומפוארת למדי, החל מליידי גודייבה בת המאה ה11 שהאגדה מספרת שרכבה עירומה על מנת להוריד מיסים, וכלה במפגינה שנעמדה עירומה מול כוחות השיטור בפורטלנד בשבוע שעבר.

אבל ראוי להזכיר לכל סופקי הכפיים והזועקים בשם הפגיעה בקודשי ישראל שגם במסורת היהודית יש סיפור דומה בתכלית והוא אף קשור באופן עמוק למעשה של מרד נגד גזירות ואלימות שלטונית ולסמל מנורת הקנים.

נעמה מגריל:במהלך ההפגנות מול הכנסת, עלתה אחת העובדות הסוציאליות המוחות על ה"מנורה" ובצעד סימבולי הורידה חולצתה. כדי ש"…

Posted by ‎פוליטיקלי קוראת‎ on Wednesday, July 22, 2020

כל בתולה שנישאת צריכה להיבעל להגמון

במדרש הימי ביניימי המכונה "מדרש מעשה חנוכה", מסופר על גזירות שמד שונות ומשונות שגזרו היוונים על היהודים שתחת שלטונם: הגזרות נגעו לשמירה על צנעת הפרט (נאסר על היהודים להתקין מנעולים על דלתותיהם); לפגיעה כלכלית ולפגיעה בניידות (היהודים נדרשו לסמן את חיות המשק שלהם באופן שמחלל שם שמיים ולפיכך מונע שחיטה כשרה או כל שימוש אחר); לפגיעה בחופש הדת (איסור טבילת נשים) ועוד. כל חריגה מן הגזירות האלה נענתה מצד השלטונות באלימות קשה.

היהודים נהגו על פי הסיפור בסתגלנות מופלגת וקבלו עליהם את רוע הגזירות ההולכות ומסלימות וכך זה נמשך עד לערב נישואיה של בת הכהן הגדול מתתיהו המיועדת להינשא לאלעזר בן חשמונאי.  גזרות הימים ההם קבעו כי כל בתולה שנישאת צריכה להיבעל בלילה הראשון להגמון.

בת הכהן הזועמת התמרדה כנגד הגורל הצפוי לה וכך, ערב נשואיה קבל עם ועדה ואל מול פני אחיה הנדהמים חשפה את גופה ועמדה אל מולם עירומה. אחיה המזועזעים קמו להרוג אותה על הביזיון אבל היא עמדה ונזפה בהם בחומרה בטענה שהביזיון אינו שלה אלא שלהם, בגלל אזלת ידם להגן עליה מפני אלימות השלטון.

מרד נשי: האם הייתה היום מנורה בחזית הכנסת לולא חשיפת החזה? 

המדרש מעמיד את מעשה המרי הנשי הזה כיריית הפתיחה וכמניע למרד החשמונאים ביוונים שלכבודו כידוע אנו חוגגים את החנוכה עד היום. יוצא אפוא שעל פי ההיגיון המדרשי, לולא חשיפת החזה ההיא של בת חשמונאי והנעת המרד שהובילה, ספק אם הייתה עומדת היום מנורת הקנים בחזית כנסת ישראל.

הציור "חירות מובילה את העם", ההפיכה העממית בצרפת 1830

 

סביר להניח שהמפגינה הצעירה שחשפה את שדיה שלשום לא חשבה על בת הכהן הגדול בעת שטיפסה על המנורה. אפשר גם להתווכח על השאלה האם מפגן חשיפת החזה הוא בטעם טוב או לא. כך או אחרת, המעשה שלה נטוע עמוק בתוך מסורת היסטורית ותרבותית וקווי הדמיון הנמתחים בין המדרש הקדום להווה ברורים למדי.

גם איום האונס והאלימות המגדרית שכנגדה כוון המעשה של בת הכהן הגדול במדרש מהדהד בבירור במעשה של המפגינה, כפי שעולה מן הדברים שאמרה בראיון עמה. על האלימות הגואה נגד נשים בישראל בכלל ובתקופת הקורונה בפרט, ועל אזלת היד והזלזול של מוסדות השלטון בטיפול בה, נכתב כבר רבות.

אין שום בזוי בשדיים נשיים מכוסים או מגולים ובוודאי שאין בחשיפתם בהקשר של מחאה שום ביזוי סמלים לאומיים. בדעת או בבלי דעת המפגינה הצעירה נהגה כמעשה בת חשמונאי.

 

ד"ר אביטל דוידוביץ' אשד היא עמיתת מחקר במכון שלום הרטמן ומלמדת בתוכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב.

לקריאה נוספת על מרד נשי ומחאת נשים לחצו כאן 

תמונה בראש הכתבה: תמונה של המפגינה מויקימדיה. תמונה "חירות מובילה את העם": האמן אלן דלקרואה, ויקימדיה

 

רוצה לקרוא עוד כתבות כאלה? תמיכה קבועה בסכום לבחירתך תאפשר לנו להמשיך לעשות תקשורת פמיניסטית ולהעלות למודעות הציבורית את הנושאים שחשובים לך

לשיתוף הכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter

אולי יעניין אותך:

בלאדי מורי ללא פילטרים

Reading Time: 8 minutes לפני שבועיים הסתיימה העונה הראשונה של "בלאדי מורי", קומדיה רומנטית קלילה (אפשר להתווכח על זה), המביאה למסך את הסוגיות של נשים ברווקות מאוחרת. ישבנו לשיחה עם סתיו אידיסיס, יוצרת הסדרה

קראי עוד »